Reis jij met de trein? Deze nep acties en kortingen gaan er rond. Trap er niet in!


We zien steeds vaker verschillende aanbiedingen voor goedkopere treintickets van NS voorbijkomen op social media.

Echter, het merendeel van deze aanbiedingen blijkt nep te zijn. Het herkennen van deze nepacties kan soms lastig zijn. Daarom delen wij enkele tips om ze snel te identificeren.

De NS kondigde eerder dit jaar aan dat de prijzen voor treinkaartjes zouden stijgen, waardoor aanbiedingen des te aantrekkelijker lijken.

Helaas zijn ook 0plichters hiervan op de hoogte en maken zij hier gretig mis bruik van.

Als je dus een actie voor NS-tickets tegenkomt op social media, is er een grote kans dat deze nep is.

NS heeft gereageerd op deze nepacties. Een woordvoerder verklaarde: “Dit soort prijsvragen zul je bij ons niet zien, zeker niet voor deze extreem lage bedragen.”

”Kón het maar voor dat bedrag. Je ziet ons eerder een aanbieding voor een gratis kop koffie of broodje, of een upgrade naar de eerste klas.”

Hoe kun je deze nepacties dan snel herkennen? De nep-accounts bevatten vaak een nagemaakte pagina waar je je gegevens moet invoeren, vergelijkbaar met de echte NS-pagina.

“Daarbij verkopen we ook zonder korting geen tickets meer op andere websites. Als de aanbieding niet van onze eigen website komt, kun je ervan uitgaan dat deze niet echt is,” voegde de woordvoerder toe.

Als je toch twijfelt over de echtheid, kun je altijd contact opnemen met de klantenservice van NS.

Er zijn echter nog meer manieren waarop oplichters mensen kunnen misleiden. De Consumentenbond geeft daarom een aantal tips om niet 0pgelicht te worden.

Ten eerste moet je nooit zomaar op een link klikken, omdat er mogelijk kwaadaardige software achter kan zitten.

Ook moet je nooit met 0900-nummers bellen, aangezien veel 0plichters via deze nummers proberen je aan het lijntje te houden.

Verder is het belangrijk om altijd op het internet te controleren. Winacties staan altijd op de officiële websites, dus controleer deze altijd voordat je ergens aan meedoet.

Tot slot, als heel veel mensen klagen over een bepaalde afzender, kan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ingrijpen.

Meld het dus altijd bij de ACM als je twijfelt over de betrouwbaarheid van een aanbieding.