Bij het winkelen in een Albert Heijn betaal je vaak iets meer dan bij budgetsupermarkten zoals Aldi.
Toch kiezen veel consumenten voor de Albert Heijn vanwege de overzichtelijke indeling, ruime gangpaden en de verwachting van hoge productkwaliteit.
Desondanks toont onderzoek aan dat Lidl al negen jaar de hoogste kwaliteit groente en fruit aanbiedt, zelfs hoger dan bij de Albert Heijn of Jumbo. Ook Nettorama scoort beter op kwaliteit dan deze grotere ketens.
Ondanks de hogere prijzen blijven veel Nederlanders trouw aan de Albert Heijn, mede door de gewoonte en de aantrekkingskracht van ‘bonusartikelen’.
Echter, de werkelijke deals kunnen soms misleidend zijn. Zo worden producten zoals bananen met grote ‘KORTING’ borden aangeprezen waarbij de originele prijs slechts enkele centen hoger is dan de afgeprijsde waarde, wat consumenten een vals gevoel van besparing geeft.
Bovendien worden in promoties vaak kleinere verpakkingen aangeboden die, wanneer gekocht in grotere hoeveelheden, duurder uitvallen dan grotere standaardverpakkingen.
Een pak kaas van 14 plakken bijvoorbeeld, kost standaard 5,55 euro en biedt een betere prijs per plak dan de kleinere ‘bonusverpakkingen’.
Dit soort praktijken heeft bij sommige shoppers tot frustratie geleid.